Visa og Mastercard har planer om å øke gebyrene som butikkene må betale for å akseptere kundenes kredittkort, melder Wall Street Journal (krever innlogging).
Avgiftsøkningen er planlagt å tre i kraft i oktober og april, ifølge kilder og dokumenter som den amerikanske finansavisa har fått tilgang til. Trolig vil gebyrene først og fremst berøre netthandel.
Økningen kan føre til ekstra kostnader på rundt 502 millioner dollar i året for butikkene, ifølge konsulentselskapet CMSPI, som jobber med de ulike finansaktørene.
Selv om de fleste forbrukere ikke er direkte berørt av disse gebyrene, kan de likevel føle effekten gjennom høyere priser i butikkene.
I USA betalte forretninger om lag 93 milliarder dollar i slike gebyrer til Visa og Mastercard i fjor, en kraftig økning fra 33 milliarder dollar i 2012, ifølge en rapport fra Nilson Report, skriver Wall Street Journal.
Forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1-gruppen er enig, og sier til Kredittkortlisten at disse kostnadene vil lempes over på oss forbrukere.
– Det er vel så enkelt som at hvis noen øker gebyrene for butikkene, så kommer butikkene til å lempe det over på forbrukerne. Om det er alt eller bare deler vet jeg ikke, men vi må regne med at forbrukerne må betale til slutt, sier han til Kredittkortlisten.
Gebyrøkningen vil hovedsakelig komme fra nettverksgebyrer og såkalte «swipe fees» eller vekslegebyrer. Nettverksgebyrer går direkte til Visa og Mastercard, mens vekslegebyrer går til banken som utstedte kredittkortet når det betales i utenlandsk valuta. Butikkene betaler disse avgiftene når kunder handler med kredittkort.
Les også: Kredittkortene du bør bruke i USA?
Gundersen tror dette først og fremst vil ramme bedriftene, fordi det vil ta tid for dem å bake nye kredittkortkostnader inn i prisene.
– Det kommer til å ramme bedriftene først. De får en økt kostnad som de må betale, så tar det gjerne litt tid å få bakt det inn i prisene, forklarer han til Kredittkortlisten.
Mange bedrifter, både i Norge og utlandet, sliter med inflasjon og høye renter nå.
Doug Kantor, juridisk rådgiver i National Association of Convenience Stores i USA, sier til Wall Street Journal at dette er dårlig timing.
– Det er bare en dårlig kombinasjon og dårlig timing at noen av disse avgiftsøkningen skal skje, sier han til Wall Street Journal.
Han får støtte fra Gundersen i Sparebank 1.
– Jeg tenker jo at det egentlig aldri passer at prisene stiger, men det er dårlig timing i den forstand. Rentene er jo satt opp høyt, og mange virksomheter opplever stort press.
– Høy rente bidrar til å senke aktiviteten i økonomien, og de som kjenner på presset fra før får en ny ekstra utgift som de må håndtere. Jeg tviler på at en mindre økning i det gebyret vil velte noen. Men det blir enda en liten sten til byrden, slår han fast.
Økte kortgebyrer fra de store leverandørene har også skapt reaksjoner i blant en del amerikanske politikere den siste tiden. Forslag om lovverk som tillater butikker å behandle Visa og Mastercard-transaksjoner over alternative nettverk har allerede blitt omtalt i både Representantenes hus og Senatet. Tanken er at dette kan bidra til å redusere avgiftene som handelsstedene må betale.
Selv om endringene primært vil påvirke amerikanske butikker, kan det også få ringvirkninger her hjemme, spesielt for nettbutikker som opererer internasjonalt. Høyere kostnader for butikkene kan føre til at norske forbrukere må belage seg på å betale litt mer for varer og tjenester i tiden som kommer.
Særlig store beløper for enkeltforbrukeren tror imidlertid ikke Gundersen at det blir.
– Tenk så mange transaksjoner som går gjennom Mastercard og Visa. Det er fordelt på milliarder av transaksjoner. Gebyrene per transaksjon er små, men med slike små finansgebyrer, som en tiendedels prosent her og der, blir det store beløp når du har mange nok transaksjoner.
Han peker imidlertid på at alle disse små prisøkningene baller på seg over tid, og at nettopp slike økninger er årsaken til stadige prisøkninger for oss forbrukere.
– Summen av alle disse små tingene som blir litt dyrere er det som gjør at vi har prisstigningen i dag. Så blir det litt dyrere mange ganger. Folk vil jo kjenne dette på lommeboka i siste instans, avslutter Gundersen.
Registrer deg i dag for å motta de seneste nyhetene, tips og anbefalinger rett til din e-post!