2025 ble nok et år der nordmenn tok et nytt steg bort fra kontanter og over i digitale betalinger. Vi betaler mer med mobil, og bruker kredittkortet aktivt til både reiser og netthandel. Her oppsummerer vi de viktigste betalingstrendene for 2025.
Året 2025 bekrefter min observasjon om at kontanter nær sagt er helt fraværende blant norske forbrukere. En undersøkelse utført av Norges Bank viser at nordmenn kun bruker kontanter i 2 % av betalingene i fysiske butikker, og at kontanter utgjør bare 1,4 % av pengemengden.
På motsatt side har mobilbetaling i butikk tatt fart. Tall fra Norges Bank viser at omtrent 30 prosent av betalingene i butikk nå gjøres med mobiltelefon, opp fra omtrent 20 prosent året før. Under ser du noen viktige punkter som fremhever våre betalingsvaner i 2025:
«Jeg bruker mobilen hver gang jeg skal til butikken nå. Jeg har mistet kortet mitt for litt siden, og så ga jeg det bare opp», sier Ruth Gebre Bizuneh til NRK om at mobilbetalinger har tatt helt over fra å betale med det fysiske kortet.
Illustrasjon: Norges Bank
Forbruksgjelden fortsatte å øke i 2025, og nivået er høyere enn noen gang. Tall fra Norsk Gjeldsinformasjon viser at samlet usikret forbruksgjeld var på 180,1 milliarder kroner i november. Økt bruk av kredittkort er mye av årsaken. Over 3,4 millioner personer i Norge har rammekreditt, som i stor grad består av kredittkort. Alene sto kredittkortgjelden for 81,7 milliarder kroner av den totale summen.
Samtidig er ikke bildet bare mørkt. Den ikke-rentebærende kredittkortgjelden, altså beløp som ikke har forfalt til betaling ennå, økte kraftig i november i forbindelse med Black Week. Den rentebærende delen gikk faktisk ned.
Det tyder på at mange fortsatt er opptatt av å betale hele fakturaen ved forfall, slik at de unngår renter, selv om de bruker kortet aktivt. Derfor kan det virke som at at flere drar nytt av kredittkortets fordeler, samtidig som de er bevisste på å unngå rentene som medfølger om de ikke betaler i tide:
– Selv om den ikke-rentebærende kredittkortgjelden har økt kraftig, ser vi samtidig en klar nedgang i den rentebærende kredittkortgjelden. Sammen med at nedbetalingslånene nå flater ut, tyder dette på at mange er opptatt av å betale alt ved forfall, sa Svein Ove Karstensen, daglig leder i Norsk Gjeldsinformasjon.
EPSIs bransjeundersøkelse for 2025 viser at kundetilfredsheten fortsatt ligger på historisk lave nivåer. Rundt 37 prosent sier de er svært tilfredse, mens 32 prosent er misfornøyde med hovedbanken sin. Flere kunder opplever dårlige betingelser, og mener det kan lønne seg å se hva andre banker tilbyr.
På bunnen av listen finner vi nok en gang storbankene DNB, Sbanken og Nordea, mens internettbanken Bulder topper listen for tredje år på rad. Banken fikk en imponerende score på 81,2 poeng. Undersøkelsen viser at banken tilbyr nettopp det mange savner: gode digitale løsninger, konkurransedyktige vilkår og god kundeservice.
I tillegg viser undersøkelsen at:
Illustrasjon: EPSI
Samtidig som kundetilfredsheten blant norske banker faller, ser vi at flere tyr til internettbanker. Banker som Revolut, N26 og Lunar får stadig flere norske brukere, spesielt blant dem som ønsker lavere gebyrer, bedre rentebetingelser og tilgang til flere valutaer i én og samme app.
I november kunne Revolut melde at de hadde passert en halv million kunder i Norge. Ifølge Antoine Le Nel, global markeds- og vekstsjef i Revolut, skyldes veksten at banken faktisk leverer på det kundene ber om:
– Vi vokser raskt fordi vi lytter til kundene våre, vurderer behovene deres og leverer det de faktisk ønsker, med deres behov i sentrum, sa han i en pressemelding.
I tredje kvartal 2025 var Revolut den mest nedlastede finansappen i Norden, foran aktører som Klarna, PayPal og Nordea.
Illustrasjon: Revolut
2025 viser tydelig hvilken retning vi er på vei: Kontanter er nesten borte, mobilbetaling og digitale lommebøker er blitt standard, og kredittkortet er en viktig del av hverdagsøkonomien for mange. Samtidig har forbruksgjelden aldri vært høyere, noe som gjør det viktigere enn før å bruke kredittkort på en bevisst måte.
Kundetilfredsheten i bankmarkedet er lav, og mange opplever at de ikke får gode nok vilkår hos hovedbanken sin. Nisjebanker og internettbanker vinner kunder ved å kombinere gode priser, brukervennlige apper og bedre kundeopplevelse. For deg betyr det at det kan lønne seg å være mer aktiv: sammenligne vilkår, bytte bank ved behov og velge det beste kredittkortet ut fra dine betalingsvaner.
Registrer deg i dag for å motta de seneste nyhetene, tips og anbefalinger rett til din e-post!